پاپریکا چیست؟
پاپریکا چیست؟

پاپریکا ادویه ای خوش عطر و رنگ!

پاپریکادر اصل نام فلفل‌ دلمه‌ای به زبان خارجی است (Paprika) که البته به ادویه‌ای که از خشک شدۀ فلفل دلمه‌ایبه دست می‌آید نیز، گفته می‌شود. پاپریکا از نوعی فلفل دلمه‌ای خاص به نام capsicum annuum تهیه می‌شود. این ادویه در طعم‌های مختلفی از شیرین تا تند و دودی موجود است. پاپریکا در رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و سبز موجود است که البته در کشور ما بیشتر در رنگ قرمز تهیه و تولید می‌شود. استفاده از پاپریکا در طعم‌های مختلف، به ذائقه مردم آن کشور بستگی زیادی دارد. به طور مثال از این ادویه در هندوستان، بیشتر از طعم‌های تندِ آن استفاده می‌شود. پاپریکا چهارمین ادویه پرمصرف جهان است و کشور مجارستان پاپریکا را به عنوان ادویۀ ملیِ خود به ثبت رسانده است. مجارستان یکی از با کیفیت‌ترین پاپریکای جهان را تولید می‌کند و تنوع پاپریکا در این کشور به 8 نوع می‌رسد. از این ادویه در غذاهای پاکستانی، مراکشی، اسپانیایی، هندی، مجارستانی و آمریکایی استفاده فراوانی می‌شود. در پاپریکای تند دانه‌های فلفل و رگه‌های آن به خوبی دیده می‌شود که این موضوع درپاپریکای شیرین کاملاً برعکس است و هیچگونه رگ و گوشت و دانه‌ای در آن وجود ندارد. نوعی پاپریکای اسپانیایی نیز موجود است که طعم دلپذیر دودی دارد. اسپانیایی‌ها برای خشک کردن فلفل‌ها از دود استفاده کرده و سپس آن را آسیاب می‌کنند. این کار باعث می‌شود تاادویه پاپریکا با طعمِ خاصِ دودی در دسترس مردم قرار بگیرد.

مواد مغذی پاپریکا چیست و دارای چه ارزش غذایی است؟!

در پاپریکا مقدار زیادی بتاکاروتن، ویتامین A، B6، K، E، کلروفیل، کپسایسین، منیزیم، کلسیم، سدیم، کاروتنوئید‌ها و آنتی اکسیدان وجود دارد که هرکدام از این ویتامین‌ها و مواد مغذی، دارای فواید بی‌نظیری برای بدن هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. ارزش غذاییِ پاپریکا در هر 100 گرم به شرح زیر می‌باشد:

282 کیلو گرم کالری

44% منیزیم

28% پروتئین

25% پتاسیم

22% کلسیم

20% چربی

18% کربوهیدرات

0% کلسترول

پودر پاپریکا در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟!

پاپریکابه دلیل داشتن رنگِ خاص و طعمی دلپذیر، در اکثر غذاها استفاده می‌شود. مخصوصاً در طبخ غذاهای گوشتی مانند: ماکارونی، لوبیا پلو، لازانیا، پیتزا، انواع خوراک، سوپ، خورشت‌ها، سالادها، انواع سس و جهت طعم‌دار کردن انواع سبزیجات، کباب‌ها و مرینت مواد غذایی از پاپریکا استفاده می‌شود. پاپریکا علاوه‌ بر داشتن طعمی ملایم و خوشمزه، به غذاهای شما رنگ و لعاب خاصی می‌دهد. در مورداستفاده از این ادویهنکته‌ای وجود دارد، برای طبخ غذا همراه پاپریکا بهتر است که در انتهای پخت به ترکیب اضافه شود تا عطر و بوی خود را حفظ کرده و رنگ مطلوب‌تری به غذا بدهد.

خواص و فواید استفاده از پاپریکا چیست؟!

مطمئناً هر مادۀ غذایی که در طبیعت وجود دارد و مصرف خوراکی دارد، دارای فوایدی برای بدن است. در کل هیچ خوراکیِ طبیعی بی‌خاصیت نیست. پاپریکانیز از این قاعده مستثنی نبوده و مصرف آن برای بدن خواص و فواید شگفت‌انگیزی دارد.

سلامت پوست و مو با پاپریکا

پاپریکا تمام ویتامین‌ها و مواد مغذیِ لازم و ضروری برای داشتن پوست و موی سالم را در خود جای داده است. مصرف این ادویه به دلیل وجود بتاکاروتن موجب جلوگیری از بروز لکه‌های پوستی و تیره شدن پوست می‌شود. ویتامینE در پاپریکا موجب می‌شود تا تولید گلبول قرمز افزایش پیدا کند و زخم‌ها و بریدگی‌ها با سرعت بیشتری بهبود یابند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. خواص ضدباکتریایی پاپریکا موجب رفع جوش و آکنه می‌شود. همچنین با مصرف پاپریکا در غذاها، بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده و مانع از چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود.

ویتامین B6، آهن و فولیک اسید در پاپریکا موجب شده است تا این ادویه برای مو نیز مفید باشد. قرار دادن پاپریکا در رژیم غذایی موجب اکسیژن رسانیِ بیشتر به موها شده و گردش خون را در سر افزایش می‌دهد. همین امر موجب کاهش ریزش مو می‌شود. همچنین ملانینِ مو که وظیفه رنگ‌دهی به مو را برعهده دارد، از طریق پاپریکا تقویت خواهد شد.

بهبود دستگاه گوارش با پاپریکا

اگر دچار مشکل سوءهاضمه هستید و یا تا به حال روده‌های شما دچار خونریزی شده است، مصرف پاپریکا را فراموش نکنید. پاپریکا بزاق دهان و ترشح اسید معده را افزایش داده و به هضم سریع غذا کمک می‌کند. ویتامین K باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهد و از خونریزی معده و روده جلوگیری می‌کند.

سلامت قلب با پاپریکا

آنتی اکسیدان‌‌ها دارای فواید بسیاری برای بدن هستند. یکی از آن‌ها کاهش فشارخون و باز شدن عروق خونی است. تنظیم فشارخون به سلامت قلب کمک می‌کند و حملات قلبی را کاهش می‌دهد. کاروتنوئیدها با کلسترول بد جنگیده و آن‌ها را کاهش می‌دهند. منیزیم، آهن و پتاسیم برای قلب مفید هستند. تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی نام برده، در پاپریکا موجود می‌باشد و مصرف آن باعث تضمین سلامت قلب خواهد شد.

بهبود التهابات بدن با پاپریکا

وجود التهابات در بدن موجب بدن درد، درد در مفاصل، ابتلا به آرتروز و روماتیسم می‌شود. پاپریکا با داشتن ماده‌ای به نام کپسایسین، مانند یک داروی ضدالتهاب در بدن عمل می‌کند و به کاهش درد کمک خواهد کرد.

پیشگیری از سرطان با پاپریکا

سرطان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروزِ دنیا محسوب می‌شود. تحقیقات زیادی برای پیشگیری و درمان این بیماری انجام شده است. پاپریکا نیز یکی از مواد غذایی است که در دسته این تحقیقات قرار گرفته است. محققان دریافته‌اند که بتاکاروتن و آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپریکا تا حد بسیار زیادی به پیشگیری از سرطان‌هایی نظیر معده، روده و ریه کمک می‌کنند و همچنین از رشد سلول‌های سرطانی و پیشرفت آن‌ها جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از خواص پاپریکا، مبارزه با بیماریِ خودایمنی است. کپسایسین یک محرک محسوب شده و گیرنده‌های بیولوژیکی را فعال و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

درمان دیابت با پاپریکا

کپسایسین در پاپریکا نشان داده است که تا حد زیادی حساسیت بدن به انسولین را کاهش داده و ترشح آن را تنظیم می‌کند. به غیر از دارچین، پاپریکا نیز از ادویه‌های مفید برای درمان دیابت است و باعث کاهش قندخون می‌شود.

سلامت چشم و درمان بی‌خوابی با پاپریکا

از دیگر خواص پاپریکا، کمک به سلامت چشم و تقویت بینایی از طرق ویتامین A و کاروتنوئیدها است. مصرف این ادویه خطر ابتلا به آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهد. ترکیب روغن زیتون و پاپریکا، اثرگذاری ویتامین A را در بدن افزایش می‌دهد. علاوه بر این پاپریکا برای بهبود خواب و کیفیت هرچه بیش‌تر خواب، ترشح هورمون ملاتونین را در بدن افزایش می‌دهد.

مبارزه با سرماخوردگی با پاپریکا

پاپریکا دارای خواص ضدویروسی و ضد باکتریایی بوده و ویتامین C موجود در آن سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. مصرف پاپریکا باعث تسریع در روند بهبود سرماخوردگی می‌شود.

درمان کبد چرب با پاپریکا

آنتی اکسیدان‌های پاپریکا سموم و چربی را از بدن دفع کرده و مانع از ابتلا به بیماری‌های کبدی، هپاتیت، کبد چرب و سیروز کبدی می‌شوند. از مصرف پاپریکا برای سلامت کبد غافل نشوید.

کسب انرژی با پاپریکا

اگر به داروهای شیمیایی موجود در بازار دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که در تولید آن‌ها از چه ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده شده است. پس چرا برای تأمین انرژی خود دست به دامن ترکیبات شیمیایی می‌شوید؟! با مصرف پاپریکا و قرار دادن آن در رژیم غذایی خود از ویتامین B6 طبیعی در این ادویه بهره ببرید و آنزیم‌های بدنتان را فعال کنید. پاپریکا یک انرژی‌زای طبیعی محسوب می‌شود و از شما در مقابل خستگی، ناتوانی و بروز بیماری‌ افسردگی محافظت می‌کند.

تأمین آهن بدن با پاپریکا

از دیگر خواص تعجب‌آور پاپریکا، جبران کم‌خونی و تأمین آهن بدن است. ویتامین C تولید گلبول قرمز را در بدن افزایش می‌دهد. ویتامین E گلبول‌های قرمزِ آسیب دیده را ترمیم می‌کنند و آهنِ موجود در پاپریکا، فقر آهن را از بین می‌برد. تمام این فاکتورها برای درمان بیماری کم‌خونی مهم هستند.

آیا پاپریکا برای بدن مضر است؟!

تا به امروز هیچ‌گونه موردی در خصوص مضرات پاپریکا برای بدن گزارش نشده است. اما از آنجاییکه این ادویه دارای طبع گرم و خشک است، توصیه می‌شود افرادی که دارای مزاج گرمی هستند، از مصرف بیش از اندازۀ این ادویه خودداری کنند تا موجب بروز حساسیت در آن‌ها نشود.

My Cart (0 items)

No products in the cart.

Send this to a friend